
Třebíčským radním hrozí dva roky na tvrdo
Středa, 01 Prosinec 2010 20:09 - Aktualizováno Úterý, 18 Leden 2011 10:16

  

  

Nově zvolená rada města Třebíče zahájila svou činnost přinejmenším nešťastně.
Cenzurou měsíčníku, který město vydává. Rozhodla zabavit a zničit již vytisknuté
listopadové vydání radničního zpravodaje. Aby zachránila radnici před soudními
žalobami kvůli neotištěné reklamě, připravila, nechala vytisknout a roznést do schránek
alespoň okleštěnou verzi. Soudní tahanice kvůli inzerci byly velmi pravděpodobné.
Reklamu totiž paradoxně ve svém periodiku nezajišťuje město, tedy vydavatel, ale
reklamní společnost Yashica, která má na přípravu zpravodaje dlouhodobou smlouvu.
Právě této společnosti šlo bývalé vedení radnice až podezřele na ruku. Svědčí o tom
nemravně dlouhé pronájmy reklamních ploch a budovy sídla firmy.

  Rozhodnutí rady bylo nejen hloupé, ale především zbytečné. Starosta Pavel Heřman se cítil
být dotčen některými články z pera exstarosty Ivo Uhra (levá ODS), jeho partajního kolegy
redaktora Milana Krčmáře a několika drobnými poťouchlostmi. Posuďte sami, zda právem.
Necenzurovaný zpravodaj najdete na internetu na adrese http://zpravodaj.webz.cz/ . Proč tedy
tento taneček? Pavlu Heřmanovi zřejmě velice vadil předvolební pamflet, před volbami
roznášený do poštovních schránek a přetisknutý v listopadovém zpravodaji.       Anonymní autor
jej paroduje jako loutku, za jejíž nitky tahám já. Soudnému čtenáři je nad slunce jasnější, že
tomu tak ve skutečnosti není a ani být nemůže. Povolební utváření koalice to také jasně
dokazuje. Když koaliční partner, strana Věci veřejné, ústy svého lídra a dnes radního Martina
„Bambuse“ Svobody (Kapucín-VV) prohlásil, že je nutno radnici oprostit od jména Ryneš a jeho
vlivu, Heřman ochotně poslechl a do městské rady nepřizval Marii Rynešovou. Jestli tedy na
nadsázce s loutkou něco je, pak by měl loutkař obléknout červenou mikinu s černou kapucí.
Ostatně velkorysost by v tomto případě byla na místě. Marešovu karikaturu s barevnými
krysami prchajícími před krysařem Heřmanem z radnice (zvláště ta s černou „prckou“ byla
vyvedená), by se mohla představitelů stran bývalé koalice také dotknout.

 1 / 3

http://zpravodaj.webz.cz/


Třebíčským radním hrozí dva roky na tvrdo
Středa, 01 Prosinec 2010 20:09 - Aktualizováno Úterý, 18 Leden 2011 10:16

  

  

Až dosud by se mohlo jednat o žertovnou příhodu. Jenomže třebíčský občan Milan Krčmář
podal trestní oznámení. Tím, že rada města dala vytisknuté vydání zpravodaje do stoupy,
způsobila městu evidentně škodu. Jednak za přípravu a tisk starého a jednak za přípravu a tisk
nového zpravodaje. Odhad škody je zhruba 100 tisíc korun.

  

Trestním oznámením se zabývá Policie ČR. Tisková mluvčí Marcela Lavická sdělila redakci MF
Dnes: „Prověřujeme oznámení kvůli pozastavení Zpravodaje. V nejbližší době zahájíme úkony
trestního řízení pro podezření ze spáchání přečinu porušení povinnosti při správě cizího
majetku. Prověřovány budou kromě starosty další osoby. Pokud by se tento přečin prokázal, tak
dotyčným hrozí až dva roky nepodmíněně, případně zákaz činnosti.“

  

Opozice zveřejnila otevřený dopis, který s trestním oznámením koresponduje. „Souhlasí s ním
všichni opoziční zastupitelé,“ tvrdí socialista Vladimír Malý. „No, od lidovců ještě stanovisko
nemám,“ opravil se po dotazu redaktora.

  

Zkrátka, nová rada města naběhla té bývalé na vidle. Lépe by bylo se nepovedeným vtipům
zasmát a věnovat se práci. Na radnici je jí dost. Doufejme, že policie bude k novopečeným
cenzorům shovívavá. Jinou radu totiž nemáme.

  

František Ryneš

  

  

Pro úplnost znění otevřeného dopisu:    

  

 Vážení členové rady města,

  

 2 / 3



Třebíčským radním hrozí dva roky na tvrdo
Středa, 01 Prosinec 2010 20:09 - Aktualizováno Úterý, 18 Leden 2011 10:16

z několika různých zdrojů jsme se dozvěděli, že jste pozdrželi a přetiskli listopadové číslo
Třebíčského zpravodaje. V takovém případě Vás musíme upozornit na následující fakta:

    
    1. Třebíčský zpravodaj byl do tiskárny zaslán zcela podle plánu prokazatelně pomocí ftp
přenosu 10. listopadu, tedy ještě v době, kdy Třebíč řídila bývalá radniční koalice složená z
ODS, ČSSD a KDU-ČSL. Upozorňujeme, že tento plán byl navržen měsíce před volbami, kdy
nebyl ještě ani oznámen termín voleb do zastupitelstev měst a obcí, natožpak to, kdo volby
vyhraje.   
    2. Z uvedeného vyplývá, že za listopadové číslo je stále plně odpovědná bývalá rada města,
která vykonávala funkci redakční rady, do níž patří i odpovědný redaktor Třebíčského
zpravodaje Mgr. Milan Krčmář.   
    3. Jakékoli zásahy, které byly provedeny v listopadovém čísle, jež bylo nejen připraveno k
tisku, ale také již vytištěno, jsou prováděny bez vědomí bývalé redakční rady, stále plně
odpovědné za obsah tohoto čísla.   
    4. Pokud by tedy došlo k jakýmkoli úpravám, budeme to muset nutně považovat za cenzuru
a poškozování dobrého jména těch, kteří jsou za ono číslo odpovědní. Zvážíme, zda na členy
současné rady města nepodáme žalobu, a o celé záležitosti budeme informovat Syndikát
novinářů ČR.   
    5. Vzhledem k tomu, že podle našich informací byl zpravodaj vytištěn a následně skartován
v Přibyslavicích, vznikla městu prokazatelná škoda. Pokud dojde k přetisku Třebíčského
zpravodaje, je zcela očividné, že za jednu věc bude město platit dvakrát. Dále nesmíme
zapomenout ani na možné pokuty, které mohou vzniknout ze závazků s dalšími stranami, jež se
na vzniku časopisu podílejí ? tedy reklamní agentura či tiskárna. V tom případě necháme celou
věc prošetřit a je pravděpodobné, že podáme trestní oznámení na osoby, které k přetisku daly
příkaz, za mrhání veřejnými prostředky.   
    6. Nelze zapomenout ani na to, že v Třebíčském zpravodaji jsou uvedeny pozvánky na
různé akce, které začnou v nejbližší době. Ve většině případů se jedná o akce MKS Třebíč,
příspěvkové organizace města. Je patrné, že MKS Třebíč i město samotné tak kvůli
neinformování občanů může přijít o peníze ze vstupného na tyto pořady.   

  

Opoziční zastupitelé

 3 / 3


